10 Tips om gezond en fit te blijven in de herfst

Het is herfst. De temperatuur daalt. De bladeren aan de bomen beginnen te verkleuren om er vervolgens af te vallen. In de Chinese Geneeskunde gaat men er van uit dat je in harmonie met de natuur moet leven om gezond en fit te blijven. In dit systeem komt de herfst overeen met het element metaal. Bij het element metaal horen twee organen namelijk de longen en de dikke darm.

Deze twee organen reguleren en verdelen de vloeistoffen in je lichaam. Ze zorgen tevens voor je inademing en uitademing en voor het loslaten van zaken die je niet nodig hebt. Je longen zijn de eerste lijn die ervoor zorgen dat je weerstand niet daalt. Ze houden de ziekteverwekkers tegen.

ziek-shutterstock_118647259

Zodra de herfst begint maakt een zwakke long energie ons vatbaar voor astma, verkoudheid, constipatie, heesheid en huidklachten zoals eczeem. Op emotioneel niveau hebben de long en dikke darm energie te maken met wat we ontvangen en laten gaan in het dagelijks leven. Ze worden ook geassocieerd met verdriet.

Wil je fit en gezond blijven deze herfst? Hier zijn 10 tips om dat te doen

1. Gebruik sjaals om je nek en borstkast te bedekken. Met een sjaal zorg je ervoor dat wind en koude geen vat op je krijgen.

BL1155_-print-orange-scarf-1024-x-768

2. Verwerk oud verdriet. Praat met een therapeut over het verdriet die jou dwarszit. Als je niet weet wat het veroorzaakt zoek het uit.

3. De bomen laten hun bladeren vallen. Laat zaken los die jou fysiek en/of emotioneel belemmeren.

4. Voeg warme en pittige kruiden zoals ui, knoflook, zwarte peper, rode peper, gember en kaneel toe tijdens deze maanden. Deze kruiden verwijderen slijm uit je lijf en beschermen je tegen koude klachten.

5. Masseer long7. Long7 is een meesterpunt in het behandelen van koude symptomen zoals een verstopte neus, hoesten, hoofdpijn, pijnlijke keel en stijve nek. Het versterkt ook je weerstand.

long7

6. Voeg meer witte voeding zoals ui, knoflook, radijs, gember en witte kool toe aan jou maaltijden. De kleur wit resoneert met de kleur van de herfst.

7. Begin met warme soepen. Rooster of kook je groentes. Ze zijn makkelijker te verteren en bereiden je voor op de winter. Dus voorlopig geen salades.

8. In de herfst verliezen we de vochtigheid van de zomer en drogen op. Drink daarom veel water of lekkere kruiden thee zoals gemberthee. Laat koude dranken staan.

Cup of tea and teapot on a blurred background of nature.

Cup of tea and teapot on a blurred background of nature.

9. Let op je houding. Zit recht op en niet voorovergebogen. Anders  blokkeer je je longenergie.

10. Accepteer de veranderingen van de seizoenen. In de zomer ben je druk bezig met allerlei activiteiten. In de herfst wordt het tijd om ruimte in je agenda te maken en meer rust voor jezelf in te plannen.

Als het je ondanks alle tips niet lukt om fit en gezond te blijven deze herfst kom dan langs en we zorgen er samen voor dat je winterklaar bent.

Like ons op Facebook

Naominioma

Acupuncturiste Naomi Nioma Welkens blogt omdat ik je via deze weg wil inspireren op het gebied van simpel en zo natuurlijk mogelijk leven. Veel plezier!

Acupunctuur Praktijk Tilburg                                                                                       http://www.acupunctuur-tilburg.nl      

Vind je dit artikel inspirerend? Deel het op Facebook, Twitter of stuur het door naar een vriend of vriendin. Klik op onderstaande knoppen. Sharing = Caring

 

                                                                                  

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s