12 tips om stress te verminderen!

We weten met zijn  allen dat  stress slecht voor je is. En langdurige stress kan serieuze gezondheidsklachten opleveren.   Het kan variëren  van verhoogde bloeddruk, slapeloosheid, pijn, vermoeidheid en  zelfs onvruchtbaarheid. Hoewel veel mensen stress hebben, staan weinigen er bij stil dat ze er zelf iets aan kunnen doen.  De 12 tips die  je hier krijgt zullen  je problemen niet oplossen  maar ze kunnen er wel voor zorgen dat je rustiger  wordt onder de stressbronnen en beter de dag doorkomt.

stress-work

Zelf zit ik met mijn gezin al jaren in een stresssituatie.  Mijn man en zoon kregen beiden binnen een  maand tijd in 2013 afzonderlijk van elkaar een ongeluk.  Ze werden beiden  geopereerd. Mijn zoon ondervind helaas nog dagelijks de gevolgen van dit ongeluk.

Kart ongeluk van Terrance
Op 20 juni 2013 raakte  Terrance levensgevaarlijk gewond toen hij  samen met zijn vrienden in Tilburg ging karten voor zijn 12e verjaardag. Hij had gedacht het de mooiste dag  van zijn leven worden. Maar helaas had het bedrijf geen ‘Escape Room’ maar een  ‘Deadly Trap’ voor hem. Hij werd  in een veel snellere volwassen kart dan zijn vriendjes geplaatst.  Zijn helm was ook niet goed  bevestigd.

Het gevolg van deze 2 fouten? Door de hoge snelheid waarmee hij tegen een muur botste knakten zijn enkels als luciferhoutjes. De helm die hij ophad,  knalde van zijn hoofd af en scalpeerde hem  van zijn neusbrug tot aan zijn voorhoofd.  Het liet een grote wond achter midden in zijn gezicht. Om zijn verbrijzelde enkels te herstellen, kreeg hij een 3,5 uur durende operatie. Op 26 oktober 2015 werd hij voor de vierde keer geopereerd. Wij hebben onze portie stress wel hebben gehad ondertussen. Om Terrance  te ontstressen heb ik heel vaak zijn oren gemasseerd. En mijn oren? Die masseer dagelijks om relaxt te blijven.

geen-stress

Wil je weten wat wij gedaan hebben om er voor te zorgen dat we niet gek werden van de stress en onzekerheid? Hier zijn 12 manieren om je stress onder controle  te krijgen.

Ad1. Haal rustig adem
Leg een hand op je borst en de ander op je buik. Adem diep in door je neus. Adem rustig in naar je buik en adem weer rustig uit via je mond. Hou je adem een aantal tellen vast en herhaal dit. Doe het ongeveer 10 minuten.

Ad2. Kies ervoor om je leven niet te laten bepalen door stress.
Door er duidelijk voor te kiezen dat je leven niet bepaald wordt door stress, ga je anders met stresssituaties om.

stress-verminderen-1-e1433160584887

Ad3. Deel het met anderen.
Deel datgene wat jou stress bezorgt met anderen. Gedeelde smart is halve smart. Mensen zijn vaker bereid om je te helpen dan je denkt. Een luisterend oor kan al wonderen verrichten. En soms bedenk je samen een oplossing waardoor stress minder vat op je krijgt.

Ad4. Masseer je oren of vraag iemand om het te doen.
Je oren zijn een afspiegeling  van je lichaam. Door ze regelmatig te masseren, masseer je eigenlijk je gehele lijf. Het is erg lekker, je verbetert je gezondheid  en vermindert tevens stress in je lijf.
Oormassage

Ad5. Kom op tijd uit bed en begin de dag dansend en zingend.
Door de ochtend positief te beginnen is de kans groot dat de rest van de dag ook zo verloopt.

Ad6. Laat af en toe alles uit je handen vallen en neem tijd voor jezelf.
Morgen is er weer een dag. En elke nieuwe dag is een nieuwe start. Creeër dagelijks je rustmomenten. En niet alleen als je slaapt.

Ad7. Knuffel jezelf of een ander.
Tijdens het knuffelen komen gelukshormonen vrij waardoor je minder stress ervaart. Het is natuurlijk het fijnst om met een ander te knuffelen. Maar als die er niet is dan knuffel je gewoon jezelf.

abrazo1

Ad8. Laat los.
Wat gebeurd is kun je niet  meer veranderen. Focus op hoe je de situatie kan verbeteren. Zoals mijn lieve Terrance tegen mij zei : “Mama  het is al gebeurd, je kan het niet meer veranderen. Laat het los. Het enige wat ik nu doen is proberen om weer  te kunnen lopen”.

Ad9. Masseer shen men.
Shen men is een krachtig punt in je oor. Het behandelt alle stress gerelateerde klachten. Wat je kan doen met shen men? Masseer het gedurende een paar minuten en voel hoe de spanning van je afglijdt.

Spot-on-Ear

Ad10. Masseer je happy point.
De happy point is een punt waar je makkelijk bij kan. Het zit aan de  basis  van je oorlel.  Als je je happy point een aantal minuten masseert klaart het je hoofd op en zorgt er voor dat je blijer wordt. Het vermindert ook je stress.

Ad11. Leg je middelvinger tussen je wenkbrauwen en adem diep naar je buik.
Het punt tussen je wenkbrauwen heet yintang en het vermindert stress in je lichaam. Druk een aantal minuten zachtjes op dit punt. Het zorgt er voor dat je rustiger wordt.

yintang-point

Ad12. Hou je duim een paar minuten vast  en adem rustig naar je buik. Voel hoe je rustiger wordt.
De duim komt overeen met piekeren en zorgen maken. Door je duim een aantal minuten vast te houden, wordt je hoofd leeggemaakt en maak je je minder zorgen. Hierdoor daalt je stress niveau.

Finger-hold-for-fear

Heb je baat bij een van deze 12 punten om stress te verminderen? Vertel het hieronder.

Like ons op Facebook

Naominioma

Acupuncturiste Naomi Nioma Welkens blogt omdat ik je via deze weg wil inspireren op het gebied van simpel en zo natuurlijk mogelijk leven. Veel plezier!

Acupunctuur Praktijk Tilburg                                                                                       http://www.acupunctuur-tilburg.nl    

Vind je het artikel inspirerend? Ken je iemand die veel last heeft van stress en baat zou hebben bij dit artikel deel het op Facebook, Twitter of stuur het door naar een vriend of vriendin. Klik op onderstaande knoppen. Sharing = Caring                                                                                     

7 thoughts on “12 tips om stress te verminderen!

  1. Wat een waardevolle tips… Eindelijk eens iets wat jezelf kunt doen en niet ingewikkeld … Ga ze opslaan in mijn I phone en proberen in mijn systeem te krijgen …. Super bedankt x

    Like

  2. Heel fijn dat u deze tips geeft ik ga ze zeker doen en hoop er baat bij te hebben en ik deel ze op mijn facebook. Hartelijke groet Helma Kuulkers.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s